W błędnym kole diet - Wibracje zdrowia - Emocje i zdrowie

Przejdź do treści

W błędnym kole diet

Emocje i zdrowie
Opublikowany przez w Psychologia Odchudzania ·
Tags: AktywnośćCiałoOdchudzanieOdżywianieZdrowie
Czy pamiętasz, ile razy byłaś na diecie? Prawdopodobnie za każdym razem miałaś nadzieję, że tym razem uda ci się osiągnąć wymarzoną wagę. Nie będę pytać, czy się udało, bo skoro czytasz ten artykuł, to odpowiedź może być prosta: Niezupełnie.

Być może zastanawiasz się, co poszło nie tak? Gdzie popełniłaś błąd? W tym miejscu chcę cię uspokoić – to, że się nie udało, to nie jest twoja wina. Uwierzyłaś w cudowną dietę i liczyłaś na to, że wszystko pójdzie gładko, ale nie miałaś wtedy całej potrzebnej wiedzy.

Nie jestem pewna, czy wiesz, że liczne diety i głodówki mogą nas wpędzić w błędne koło. Co się wtedy dzieje?



1. Zapotrzebowanie organizmu na kalorie zależy od kilku czynników. Między innymi od płci, wieku, aktywności i stylu życia. Niestety, często jemy za dużo.

2. Jeśli spożywamy więcej kalorii, niż potrzebuje nasz organizm, ich nadmiar jest odkładany w postaci tkanki tłuszczowej. Pojawia się nadwaga.

3. Przychodzi taki moment, kiedy dodatkowe kilogramy zaczynają nam przeszkadzać. Nie mieścimy się w ulubione ubrania. Ciężko nam się poruszać. Czujemy się mniej atrakcyjni… Podejmujemy decyzję o tym, by szybko pozbyć się problemu. Wybieramy najskuteczniejszą dietę i czasami zaczynamy dodatkowo ćwiczyć.

4. Stosując rygorystyczne diety nie dostarczamy naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. To sprawia, że szybciej się męczymy i mamy gorsze samopoczucie. Odmawiamy sobie ulubionych potraw i z zaciśniętymi zębami wykonujemy kolejną serię ćwiczeń, by jak najszybciej osiągnąć cel – zrzucić określoną ilość nadprogramowych kilogramów.

5. Po pewnym czasie zaczyna męczyć nas ta sytuacja. Nasze ciało się sprzeciwia i nie chce dalej chudnąć. Tracimy nadzieję, że kiedykolwiek uda nam się osiągnąć wymarzoną sylwetkę.

6. Próba odchudzania kończy się niepowodzeniem. Zaczynamy „normalnie” jeść.

W czasie kuracji odchudzającej organizm traci zbędne kilogramy, to znaczy tłuszcz a czasami również mięśnie. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy stosujemy rygorystyczną, ubogą w białko dietę, głodzimy się i nie ćwiczymy. Mniej mięśni oznacza wolniejszy metabolizm. Gdy kończymy kurację odchudzającą i wracamy do starych nawyków żywieniowych, organizm szybko odzyskuje kilogramy i dodatkowo robi sobie zapas na ciężkie czasy (głównie w postaci tkanki tłuszczowej).

Zamień dietę na zdrowy styl życia

Niestety, utraconą masę mięśniową nie jest łatwo odbudować, więc każda kolejna próba odchudzania jest coraz trudniejsza.

Odchudzanie będzie zdrowsze i o wiele bardziej efektywne, gdy uwzględnimy kilka prostych rzeczy:

✔ właściwe odżywianie (z odpowiednią ilością witamin, minerałów oraz białka),
✔ umiejętność radzenia sobie ze stresem i przykrymi emocjami,
✔ regularne ćwiczenia (lecz z umiarkowaną intensywnością).

Jeśli małymi krokami wprowadzimy drobne zmiany, to po dłuższym czasie mogą one przynieść zauważalne rezultaty.

Niezwykle ważne jest, by znaleźć najlepsze dla siebie rozwiązanie, to znaczy takie, które będzie dla nas wygodne i możliwe do stosowania przez dłuższy czas, a nawet przez resztę życia. Jeśli się zastanowisz, to na pewno odkryjesz, że są zdrowe potrawy, które jednocześnie są smaczne. Są ćwiczenia, które sprawiają ci przyjemność. A więc rób to, co lubisz. Dbaj o siebie. A czasami rozpieszczaj.

Krystyna Trzaska

Jeśli podoba Ci się ten wpis,
łatwo możesz go udostępnić.




Wróć do spisu treści