Jak kontrolować zachcianki - Wibracje zdrowia - Wibracje zdrowia

Przejdź do treści

Jak kontrolować zachcianki

Wibracje zdrowia
Opublikowany przez w Kontrola wagi ·
Tags: CiałoEmocjeOdchudzanieStresZdrowie
Ten artykuł postanowiłam poświęcić pokusom i zachciankom, ale czuję, że najpierw powinnam przyznać się do własnej słabości. Mimo iż zagadnienia związane z psychologią odżywiania są mi bliskie, czasami nieświadomie ulegam zachciankom. Na przykład mam ogromną słabość do czekolady z orzechami. Gdy ją kupię, to wiem, że nie skończy się na jednej kostce, czy jednym paseczku czekolady – w ciągu pół godziny zniknie cała tabliczka.



Natomiast tworząc materiały do kursu o odchudzaniu często kupowałam jako zdrową przekąskę mieszankę studencką. Wsypywałam do miseczki zawartość opakowania i stawiałam sobie na biurku obok komputera. Po pewnym czasie zorientowałam się, że z miseczki szybko znikają orzechy i migdały, natomiast na dnie pozostają rodzynki. Nie mogłam się oprzeć twardym i chrupiącym orzechom… A słodkie i miękkie rodzynki nie pociągały mnie wcale.

Kiedy uświadomiłam sobie co się dzieje, trochę mnie to rozbawiło, bo przecież wiedziałam, że ochota na chrupiące przekąski wiąże się z …potrzebą rozrywki. Wiedziałam o tym, a mimo to przez kilka dni czułam ogromną chęć na orzechy i z wielką pasją je chrupałam, zamiast żmudną pracę przy komputerze zrównoważyć odpoczynkiem i zabawą.

Na szczęście zreflektowałam się na tyle szybko, że słabość do orzechów nie odbiła się zbytnio na mojej wadze. Równocześnie uprzytomniłam sobie, że wiele kobiet ma duży problem z zachciankami – nie wiedzą dlaczego w pewnych sytuacjach sięgają po konkretne potrawy i nie są świadome, że odpowiadają za to określone emocje.

Nie zdawałam sobie sprawy z tego, że zachcianki, to również mój problem! Zastanawiam się, jak Ty sobie z nimi radzisz?

Ze zrozumieniem i pewną dozą zaciekawienia podchodzimy do zachcianek, które mają kobiety w ciąży. Ich nieodparta chęć na konkretne potrawy lub dziwne zestawienia produktów wiąże się z tzw. burzą hormonów oraz występowaniem w organizmie zwiększonego zapotrzebowania na określone składniki odżywcze.

Na pewno zgodzisz się, że to fantastyczne, że nasz organizm potrafi w subtelny sposób wpływać na nasze preferencje żywieniowe. Robi to, aby zapewnić sobie wszystkie składniki potrzebne do przeżycia. Ten mechanizm działa zarówno u kobiet jak i u mężczyzn, u dorosłych i u dzieci.

Prawdopodobnie zauważyłaś, że powołując się na ten fakt niektóre osoby usprawiedliwiają swoje zachcianki mówiąc: „Widocznie mój organizm tego potrzebuje”. Ale czego tak naprawdę potrzebuje? Czy w torcie jest jakiś sekretny składnik, który ma zbawienny wpływ na ich ciało?

Można się również zastanawiać, co takiego wartościowego jest w chipsach, że tysiące ludzi odczuwa silną ochotę, by je schrupać? Okazuje się, że w tych przypadkach działa inny mechanizm – kawałek tortu lub chipsy mają zaspokoić emocjonalną potrzebę.

Ciekawa jestem, czy znasz ten schemat?

Czy zastanawiałaś się, dlaczego czasami zdarzają się sytuacje, w czasie których sięgasz po jedzenie mimo że nie jesteś głodna… i dlaczego sięgasz akurat po tę określoną potrawę?

Gdy ulegasz zachciankom zazwyczaj nie uświadamiasz sobie jak fatalny wpływ ma to na Twoją sylwetkę. Niewinne przekąski, częstowanie się cukierkiem przy kasie w sklepie, wieczorny seans TV uatrakcyjniony chipsami… To wszystko sprawia, że niepostrzeżenie przybywa Ci dodatkowych kilogramów.

Emocje wpływają na nasze wybory dietetyczne a także wywierają bezpośredni wpływ na metabolizm, dlatego odchudzanie i utrzymanie optymalnej wagi jest prawie niemożliwe, jeśli pominie się ten aspekt. Na szczęście nie musisz być bezsilna wobec zachcianek.

Zaufaj sprawdzonym rozwiązaniom.

W swojej książce „Zachcianki pod kontrolą. Jak opanować pokusę jedzenia?” Doreen Virtue proponuje, by przeanalizować swój sposób jedzenia i przyjrzeć się konkretnym zachciankom. Gdy odkryjemy z czego wynika ochota na określone potrawy, nie musimy dłużej obwiniać siebie oraz braku silnej woli. Łatwiej znajdziemy rozwiązanie – inny sposób zaspokojenia potrzeb, które do tej pory były „leczone” jedzeniem.



Wśród metod, które poleca Doreen Virtue są:

Odwrócenie uwagi od zachcianki.
Ćwiczenia fizyczne.
Zastąpienie niezdrowych zachcianek alternatywną zdrową wersją.
Zapewnienie sobie odpowiedniej dawki relaksu i rozrywki.
Przepracowanie bolesnych emocji.
Stosowanie afirmacji.
Dbanie o swój rozwój osobisty a także duchowy.
Traktowanie siebie i swojego ciała z troską i miłością.

Na początek proponuję założyć dziennik jedzenia i emocji. Możesz w nim zapisywać porę posiłku, rodzaj oraz ilość zjadanych potraw i wypijanych napoi, swój stan emocjonalny przed posiłkiem oraz samopoczucie po zjedzeniu posiłku. Dzięki tym notatkom będziesz bardziej świadoma tego, co i dlaczego jesz i będziesz mogła zdecydować w jaki sposób chcesz odzyskać kontrolę nad swoimi nawykami związanymi z jedzeniem.

Emocje odgrywają bardzo dużą rolę w naszym życiu – wywierają wpływ na nasze samopoczucie, zachowanie oraz (jak się właśnie dowiedziałaś) na wybory żywieniowe, dlatego warto znać i stosować skuteczne metody pracy z emocjami.

Osobiście bardzo lubię i cenię techniki meridianowe, zwłaszcza EFT (czyli Techniki Emocjonalnej Wolności) ponieważ można łączyć je z innymi metodami. To sprawia, że praca przebiega zarówno na poziomie mentalnym i emocjonalnym, jak i energetycznym. Dzięki temu o wiele łatwiej i szybciej można odzyskać wewnętrzną harmonię.

Na pewno już zdajesz sobie sprawę z tego, że nie jesteś bezradna wobec jedzenia. Nie jesteś bezradna wobec pokus i zachcianek! Przyjrzyj się swojej sytuacji, bądź ze sobą szczera. Dokonaj autodiagnozy, podejmij decyzję, znajdź najlepszy dla siebie sposób, by wprowadzić konieczne zmiany… A potem trzymaj się planu.

PS. Dużo więcej informacji o psychologii odżywiania oraz sposobach radzenia sobie z zachciankami zamieściłam w obszernym kursie „Szczęśliwa i szczupła”. Znajdziesz w nim również kilka metod i ćwiczeń pozwalających łatwiej sobie poradzić z emocjami oraz kontrolą wagi.


Jeśli podoba Ci się ten wpis,
łatwo możesz go udostępnić.





Witaj na blogu "Wibracje zdrowia". Mam na imię Krystyna. Jestem wielką fanką zdrowego stylu życia. Dzięki temu dobrze się czuję oraz mam świetne samopoczucie. Na tym blogu chcę Ci pokazać, jak zadbać o kondycję, odzyskać spokój ducha i odnaleźć szczęście.

Mam dla Ciebie prezent :)
Spis artykułów
Zapraszam na instagram
LR Health & Beauty

Kupuj swoje ulubione produkty LR z 30 % rabatem – zdobądź Kartę Stałego Klienta.

Dołącz do nas na Facebooku
Wróć do spisu treści