Suplementy - brać czy nie brać? - Emocje i zdrowie - Emocje i zdrowie

Przejdź do treści

Suplementy - brać czy nie brać?

Emocje i zdrowie
Opublikowany przez w Zdrowie i uroda ·
Tags: SuplementyUrodaZdrowie
Ostatnio coraz więcej mówi się o konieczności stosowania suplementów. Często pojawia się pytanie: Czy faktycznie musimy je zażywać? Przecież ktoś, kto zdrowo się odżywia nie musi dodatkowo wydawać pieniędzy na suplementy. Czy to prawda, że normalna dieta nie wystarczy? A może to tylko chwyt marketingowy firm produkujących odżywki i suplementy.

Temat jest gorący. Dyskusje zwolenników i przeciwników suplementacji opierają się na argumentach, które wydają się być całkiem sensowne, ale kto ma rację?

Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie, czym są suplementy.

Suplementy to składniki pokarmowe, których dodatkowe uzupełnianie może przynieść określone korzyści ludziom zdrowym.

Jeszcze niedawno uważano, że uzupełnianie składników pokarmowych należy się jedynie osobom najciężej pracującym (bo z żywności nie zdołają pobrać tyle, ile potrzebują) i ludziom w podeszłym wieku (ponieważ z wiekiem spada zdolność przyswajania). Badania naukowe dowiodły, że uzupełnianie składników pokarmowych może przynieść korzyści wszystkim ludziom.

Autorem ciekawej publikacji na temat suplementów jest dr Joel Wolles, który w 1991 roku został nominowany do Nagrody Nobla w dziedzinie medycyny. Warto zapoznać się z artukułem „Nieżywi lekarze nie kłamią”, ponieważ pozwala on spojrzeć na zagadnienia związane z profilaktyką zdrowia z innej perspektywy.

Dlaczego nastąpiła zmiana

Ludzki organizm został stworzony w taki sposób, aby możliwe było pobranie wszystkich niezbędnych witamin i minerałów z dostępnego pożywienia. W ciągu minionych dekad nastąpiły dramatyczne zmiany, których matka natura nie przewidziała.

Po pierwsze…

Rozwój współczesnej cywilizacji wpłynął na znaczne zanieczyszczenie środowiska. Doprowadził również do tego, że żyjemy w ciągłym napięciu. W artykule „Dwa oblicza tlenu” napisałam kilka słów na temat stresu oksydacyjnego i niebezpieczeństw, jakie on stwarza.

Obecnie jesteśmy narażeni na cały szereg szkodliwych czynników, które mają destrukcyjny wpływ na nasze zdrowie. Aby sobie z nimi poradzić nasz organizm potrzebuje znacznie więcej antyoksydantów i innych składników niż potrzebował jeszcze kilkadziesiąt lat wcześniej.

Po drugie…

Warzywa i owoce, które dzisiaj jemy mają znacznie mniej składników odżywczych niż kiedyś. Badania wykazują, że w ciągu minionych 50 lat zawartość witamin drastycznie spadła.

Zawartość witamin i minerałów w warzywach i owocach
w miligramach na 100g produktu


Produkcja warzyw i owoców nastawiana jest na zysk, dlatego liczy się uzyskanie jak największych plonów. Niestety, dla producentów nie ma znaczenia zawartość witamin i minerałów w uprawianych warzywach. Jednak dla nas ma to ogromne znaczenie.

A więc co z tego wynika?

Z powyższego można wyciągnąć następujący wniosek: nasz organizm potrzebuje więcej witamin i minerałów niż potrzebował kiedyś, natomiast w żywności jest ich znacznie mniej. Z tego powodu jedynym rozsądnym wyjściem jest uzupełnienie niedoborów poprzez stosowanie wysokiej jakości suplementów.

Korzyści suplementacji

Suplementy diety pomagają neutralizować wolne rodniki, mogą wpływać na utlenianie kwasów tłuszczowych oraz zwiększać wydolność fizyczną organizmu. Ponadto ułatwiają metabolizm, wzmagają odporność na choroby, działają tonizująco na środkowy układ nerwowy, przyspieszają rekonwalescencję po przebytych chorobach i operacjach a także zapobiegają starzeniu.

Wysokie bezpieczeństwo stosowania suplementów w dawkach fizjologicznych oraz szeroki zakres korzyści związanych z ich stosowaniem uzasadnia ich systematyczne zażywanie.

Jestem zwolenniczką naturalnych metod leczenia, dlatego wspomagam swój organizm ziołami i suplementami. Od dłuższego czasu stosuję różnego rodzaju suplementy. Oczywiście pamiętam o tym, że jedzenie również ma znaczenie – ten temat poruszyłam w innych artykułach (tych, które dotyczą równowagi kwasowo-zasadowej i diety pH). Jednak w wielu sytuacjach suplementy są dla mnie wygodnym uzupełnieniem codziennej diety oraz dodatkowym wsparciem w problematycznych sytuacjach.

Krystyna Trzaska

Jeśli podoba Ci się ten wpis,
łatwo możesz go udostępnić.




Wróć do spisu treści